Džastins Bībers par zvaigzni tapa Youtube un tviterī

2013.06.19 11:42

Mārtiņš Pudņiks

LU SZF komunikācijas studiju bakalaura programmas students

Viss sākās 2007.gadā, kad Džastina Bībera mamma radu un draugu vajadzībām Youtube ievietoja video, kur bija redzams, kā Džastins dzied. Nejauši šiem video uzmanību pievērsa amerikāņu talantu menedžeris. Džastins Bībers ir ļoti spilgts fenomens interneta vidē, jo viņš savu popularitāti ieguva, izmantojot Youtube, kā arī vēlāk tviteri (patlaban ir 40 567 735 sekotāji). Sociālajiem medijiem ir neiedomājams spēks - atliek to tikai izmantot.

Pēdējo gadu laikā sociālie mediji ir kļuvuši par ļoti nozīmīgu cilvēku dzīves daļu, īpaši slavenību vidū, internets ir radījis milzīgu ietekmi un slavenību kultūru. Slavenības bieži pārvalda sevi kā zīmolus, kad runa ir par to reklamēšanu un mārketingu. Veidojot reklāmu, izmantojot sociālās tehnoloģijas un sociālos medijus, ir lielas iespējas saistīties ar savu auditoriju. Parasti slavenības izmanto sociālos medijus, lai sazinātos ar saviem faniem, lai stāstītu jaunumus, rādītu bildes un video. Tāpat sociālie mediji tiek izmantoti sociālo kampaņu gadījumos, kurus slavenības atbalsta vai pat piedalās.

Tikpat daudz kā sociālie mediji, arī Twitter rada "sakļautu kontekstu", kurā vairākas auditorijas bieži domātas kā atsevišķā un līdzās pastāvošā vienā sociālā kontekstā. Runājot par slavenību praksi - tā ietver šo vairāku auditoriju sarunas, lai veiksmīgi uzturētu tēlu un pārvaldītu iespaidus. Slavenības izmanto publisko atzīšanu @replies (atbildes) formā, lai sazinātos ar citiem. Fani @reply (atbild) slaveniem cilvēkiem ne tikai cerībā, ka saņems atbildi, bet arī, lai parādītu attiecības, vai tās būtu pozitīvas vai arī negatīvas. Ja fani saņem @replies atpakaļ, tā darbojas kā statusa zīmols un tiek publiskots konkrētajā fanu sabiedrībā. Slaveni cilvēki piemin fanus, lai nodrošinātu saikni un pieejamību, dodot to saviem lojālajiem sekotājiem un pārvaldītu to popularitāti.

Runājot par slavenību komunikāciju sociālajos medijos, ir būtiski pieminēt terminu piederība, kuras procesā publiski tiek veidota saikne starp slavenībām un faniem, izmantojot valodu, vārdus, kultūras simbolus un konvekcijas.

Slavenību prakse tviterī ir saistīta ar diviem, manuprāt, svarīgiem aspektiem - autentiskumu un patiesumu. Lajonels Trilings (Lionel Trilling), kurš ir ļoti atpazīstams literatūras kritiķis, sirsnību/patiesumu un autentiskumu uzskata par nesavienojamām lietām. Viņš definējis autentiskumu kā slēptās, iekšējās dzīves atspoguļojumu, aizpildot to ar kaislībām un ciešanām, bet tikmēr sirsnība/patiesums ir pretējs liekulībai - godīgums bez izlikšanās. Abi šie elementi ir nozīmīgi tviterī.

Paustā intimitāte slavenību tvītos sniedz ieskatu, kas attiecas uz iekšējo dzīvi - tieši tā kā to fani vēlas, tikmēr pamata līmenī fani vēlas būt droši, ka slavenību tvītošana ir patiesa. Pēc Alises Marvikas (Alice Marwick) un Danas Bojdas (Danah Boyd) domām,  Twitter galvenokārt ir saite, kurā personīgā atklāšana un intimitāte ir normatīva. Tāpēc pieejamība, intimitāte un piederība ir mazsvarīga, ja konts ir viltus, vai arī tā saturu veido kāds cits.

Trīs pamatprincipi

Dženifera Forbes (Jennifer Forbes) vietnē Qualitylogoproducts.com ir devusi trīs  galvenos ieteikumus, kā slavenības gūst panākumus sociālajos medijos:

1.Faniem ir jāpiešķir vērtība. Jādod faniem iespēja pievērst uzmanību, un viņi to darīs. Auditorijai ir jāpiedāvā ekskluzīvs saturs sociālajos medijos, ļoti ātri jāatbild pieprasījumiem un jāpiedāvā kas tāds, ko citi nepiedāvā vai nespēj piedāvāt.

2.Ar esošo ietekmi darīt labu. Ne visiem ir tāda ietekme kā slavenībām, bet galvenais ir saliedēt sekotājus ar vienojošu domu.

3.Iesaistīt un atalgot lielākos atbalstītājus. Slavenības bieži sazinās ar faniem un atalgo tos ar ko īpašu, tā var būt kāda bezmaksas lejupielāde, iepriekšpārdošanas kods, vai vēl labāk - pieminēšana tviterī vai Facebook. Galvenais ir atpazīt sekotājus/fanus un padarīt tos par kampaņas daļu. Viņi noteikti būs saviļņoti un izplatīs ziņas tālāk, kas nodrošina auditorijas pieaugumu.

Apsteidz Obama

Līdz ar sociālo mediju popularitātes pieaugumu spēja ietekmēt citus ir demokratizējusies. Klout spēj izmērīt ietekmi punktu skalā no 0-100, ņemot vērā spēju darboties sociālajos tīklos. Piemēram, sekotāju skaits (gan spam konti, gan aktīvie) cilvēkiem, kuriem seko, retvīti, listes, cik ietekmīgi cilvēki retvīto. 2012. gadā Džastins Bībers ieguva godpilno 1. vietu, savācot 100 punktus, bet, aplūkojot rezultātus, tagad viņa Klout punktu skaits ir samazinājies uz 93 punktiem. Viņu pārspējis Baraks Obama ar 99 punktiem.

Džastin Bībers ir ļoti spilgts fenoments interneta vidē, jo viņš popularitāti ieguva, izmantojot Youtube un vēlāk arī tviteri. Var pat teikt, ka Bībers aizsāka daudzu jauno mūziķu aktivitāti Youtube, kas mūsdienās ir augstā līmenī. Ar tvitera palīdzību viņš spējis iegūt tik milzīgu popularitāti un savu singlu pārdošanas apjomu.

Tas viss sākās 2007.gadā, kad Džastina mamma Petija Malete (Pattie Mallette), aplūkošanai draugiem un radiem, ievietoja Youtube.com dažus video , kuros redzams, kā Džastins dzied. Nejauši šiem video uzmanību pievērsa amerikāņu talantu menedžeris Skots Samuels Brauns (Scott Samuel Braun), kuram pieder divas ierakstu studijas. Pateicoties viņam, Džastins Bībers kļuva atpazīstams. Lielāka daļa popmūziķu bija sākuši savu karjeru kādā no populārajiem TV šoviem vai Disney un Nickeladeon, bet Džastinam Bīberam nekā tāda nebija un viņam bija tikai 13 gadu. Tomēr, ņemot vērā viņa gribasspēku un mērķtiecību, laika gaitā viņš turpināja augšupielādēt video, pamazām gūstot popularitāti.

2009. gada 28. martā Džastins reģistrējas Twitter.com un 11. maijā tika publicēts viņa pirmais tvīts. Izmantojot tvitera piedāvātās iespējas, Bībers sāka publicēt jaunumus un notikumus, lai reklamētu sevi un ziņotu saviem jaunajiem faniem. Tas palīdzēja iegūt lielāku auditorijas skaitu viņa Youtube videoklipiem. Sākumā tas neizdevās, bet, laikam ritot, fanu aktivitāte kļuva lielāka, un fani sāka iesaistīties, izrādīt interesi, kā arī apmeklēt viņa koncertus.

2012. gadā viņa video klips (Justin Bieber, Baby ft. Ludacris) bija pasaulē skatītākais video! Šo gadu laikā Džastins Bībers ir izveidojis ļoti stabilu platformu sociālajos medijos ar 4 377 121 kanāla abonētājiem Youtube.

Cīņa sociālajos tīklos

Tādām atpazīstamām slavenībām kā Džastins Bībers un Lēdija Gaga sociālie mediji ir perfekta vieta, kur sazināties ar saviem faniem, informējot viņus par jaunākajām koncerttūrēm un citām lietām. Nozīmīgs fakts ir tas, ka sociālos medijus var izmantot kā ļoti spēcīgu mārketinga rīku sevis popularizēšanai, jo tieši fani veido vislielāko auditorijas daļu, kas nozīmē, ka slavenībām ir iespēja darboties un izmantot to savā labā. Dažreiz tas tiek paveikts tik perfekti, ka fani pat neapzinās, ka viņi ir daļa no reklāmas kampaņas.

No 2010. gada Twitter karalienes statuss (pēc sekotāju skaita – 36 932 432) piederēja Lēdijai Gagai, bet 2013. gada 21. janvārī viņa tika gāzta no troņa, un parTwitter karali tika kronēts Džastins Bībers (tolaik 38 659 573 sekotāji). Protams, šis notikums izraisīja dalītas izjūtas abu slavenību fanu lokā. Šis juceklis sabiedrībā un tvitera lietotāju vidū radīja sašutumu, jo divas ļoti atpazīstamas slavenības sākušas sacensības par sekotāju skaitu, kā arī fanu uzvedība tviterī nebija pieņemama.

Abas slavenības seko līdzīgam daudzumam tvitera lietotāju, kaut arī Lēdija Gaga reģistrējusies daudz agrāk, tomēr Džastins ļoti daudz retvīto fanu ierakstus un seko faniem. Viņam pieder otrais retvītotākais tvīts ar 243 788 retvītiem. Tas ir iespaidīgi, ka cilvēks tikai ar vienu tvītu spēj sasniegt tik lielu auditoriju. Ik dienu viņš iegūst aptuveni 200 000 jaunu retvītu.

Džastins Bībers daudz vairāk mēģina izveidot saikni ar savu auditoriju, motivējot to sekot viņam. Viņš atzīst, ka, atbild sekotājam tviterī kaut vai ar vienkāršu frāzi "Nekad nepadodies!" - tas maina viņu dzīves. Daudzu fanu galvenais mērķis ir iegūt retvītu vai atbildi no sava elka. Mediju statistikas kompānija SocialBakers veiktajā pētījumā noskaidrots, ka 16,7 miljoni no Džastina Bībera sekojošajiem kontiem ir viltus vai vienkārši tukši konti, kā arī 2,6 miljoni ir neaktīvi.

Lai arī kur slavenais pop-mūzikas dziedātājs nedotos, viņu vienmēr sagaidīs trakojošs un histērisks meiteņu fanu pūlis, kas par katru cenu vēlēsies viņu redzēt. Protams, tas sagādā lielas neērtības un pat var apdraudēt dzīvību.

"Belieber" (belīberi) - tā definē Džastina Bībera fanus; tās galvenokārt ir pusaudžu meitenes. Sākumā darbojās Youtube, palīdzot viņa video iegūt tik milzīgus panākumus. Daudzi belīberi strikti aizstāv un atbalsta Bīberu. Belīberi sevi definējuši kā skaidru un vienoto kopienu, un pats Džastins Bībers to ir apstiprinājis, apgalvojot, ka viņš varētu iemīlēties kādā no fanēm. Aplūkojot viņa tvitera kontu (@justinbieber), var redzēt neskaitāmus belīberu kontus. Džastins Bībers ir ietekmējis ļoti daudzu meiteņu dzīves. 

Belieber arī Latvijā

Noskaidroju, ka arī Latvijā tiek veidoti šādi tvitera konti, taču salīdzinājumā ar ārzemju belieber kontiem tie ir pavisam sīki un vēl nav tik populāri. Varbūt tāpēc, ka Latvijā šī kustība sākusies pavisam nesen.

Sazinājos ar Latvian Belieber (@Belieber_LV) konta īpašnieci Annu, kura bija gatava atbildēt uz dažiem jautājumiem. Vēlējos noskaidrot, kā viņa raksturotu belīberu. Viņa atbildēja, ka tas ir fans, kurš vienmēr atbalsta Džastinu, nostājoties viņa pusē. Pasaulē ir diezgan daudz Džastina nīdēju, proti, cilvēku, kuri raksta par viņu dažādas nepatiesas lietas utml., tāpēc belīberi ir tie, kuri viņu atbalsta, bet lielā mērā šie cilvēki nemaz nespēj paskaidrot, kāpēc viņiem viņš nepatīk, proti, tas ir kā "bara likums", ja kādam viņš nepatīk, tad citiem arī ne. Daudzi uzskata, ka cilvēkiem vienkārši skauž, ka Džastins jau 19 gadu vecumā ir tik slavens visā pasaulē. Belīberu "ģimene" katru gadu pieaug. 

Profilu Anna izveidojusi, jo vēlējusies būt daļa no šīs fanu kustības - atbalstīt Džastinu, popularizēt, parādīt, ka arī latviešu belīberi pastāv. Sākumā daudz ko esot rakstījusi savā īstajā tvitera kontā, bet ar laiku sapratusi, ka ļoti daudziem cilvēkiem viņš nepatīk. 

Kad jautāju par aktivitāti viņas belīberu kontā, kā arī par latviešu kopējo aktivitāti, saņēmu atbildi, ka aktivitāte ir ļoti liela, bet tieši no ārzemnieku puses. Ir diezgan maz latviešu belīberu, kuri ir izveidojuši tāda veida profilus.

Uz jautājumu - vai Džastins Bībers ir kādreiz retvītojis, favorītojis, vai arī atbildējis uz viņas rakstītajiem tvītiem, Anna ar nožēlu atbild, ka neesot. Profilu esot izveidojusi salīdzinoši nesen - apmēram pirms 2 mēnešiem, taču Džastins ir populārs kopš 2010. gada, un daudzi cilvēki vēl līdz šim brīdim atbalsta viņu. Viņš bieži vien atbild, retvīto savu fanu tvītus un arī seko viņiem. 

Pasīvi un neitrāli

Lai noskaidrotu Latvijas tvitera lietotāju viedokļus par Džastinu Bīberu un viņa darbībām Twitter, veicu aptauju, kurā piedalījās 75 respondenti vecumā no 12 - 29 gadu vecumam, kuri lieto tviteriApkopojot rezultātus, var secināt, ka attieksme krasi mainās atkarībā no vecuma, proti, 12-16 gadus jauni respondenti izsakās vairāk pozitīvi par tēlu, bet 17 līdz pat 29 gadu vecumā lielākā daļa respondentu pauž negatīvu un vairāk nosodošu attieksmi. Lielākā daļa respondentu nemaz nezina, kāpēc ir vērts aplūkot Bībera Twitter kontu, bet, kad tika jautāts respondentu viedoklis, kāpēc viņš ir tik spilgta vai arī nenozīmīga personība Twitter.com, atbildes bija visdažādākās: " Spilgta, atpazīstama personība. Daudz sekotāju. Lielākie fani mazi bērni un neizauguši tīņi. Viņš ir sieviete, man vienalga, viņam ir liels... utml.

Kā redzams no aptaujas rezultātiem, tikai 15% visu aptaujāto respondentu seko Džastina Bībera Twitter kontam, bet gandrīz puse ir informēta par belieber kontu darbībām, kā arī lielākā daļa respondentu belieber kontu darbošanos tviterī vērtē neitrāli, protams, tiek pausts arī negatīvs un pozitīvs vērtējums.

Interesanti bija noskaidrot, vai respondenti vēlētos kļūt tik slaveni kā Džastins Bībers tviterī, bet šeit arī manāma neitralitāte (26), bet 17 cilvēki vēlas kļūt par Supermenu, mazliet mazāk respondentu vēlētos kļūt tik slaveni, mazliet mazāk respondentu piedāvāja savu variantu un tikai 7 no visiem 75 vispār nevēlētos šādu iespēju.

Pētījums, manuprāt, pierāda, ka Latvijas tviteralietotāji kopumā ir ļoti pasīvi un neitrāli vērtē Džastina Bībera darbības tviterī. Iespējams, tas ir tikai stereotips, kas izveidojies mūsu sabiedrībā. Varbūt Bībera lielā popularitāte nebūt nav saistīta ar mūziku, ko viņš sacer. Kaut arī viņš ir talantīgs, visiem ir zināms fakts, ka meitenes viņu mīl; viņš māk to izmantot. Kamēr vien meitenes kliegs un sauks pēc sava elka, tikmēr kāds turpinās pārdot viņa ierakstus. Kā atzīst pats Bībers: sociālie mediji palīdzēja man uzsākt karjeru. Bez interneta un Youtube man nekad nebūtu iespēja ievietot tur mūziku, kā arī cilvēki nekad nevarētu to klausīties. 


draugiem.lv   facebook.com    twitter.com Bookmark and Share

CITI RAKSTI SADAĻĀ "Jaunie mediji"

Rada mediju no nulles

Pēc 10 gadu žurnālistes darba vienā no vadošajiem Francijas laikrakstiem Le Figaro, rakstot par ...

Iespējai likt sevi "aizmirst" internetā ir gan priekšrocības, gan trūkumi

Jau no pirmās dienas, kopš darbojas iespēja Google izdzēst sevi no meklēšanas datiem, tā ir daudz piepra ...

#SabojāFilmu jeb kā latvieši demonstrē savu asprātību

Apliecinot savu radošumu un izdomas bagātību, latvieši ne tikai seko un izklaidējas, veicot ārzemju stul ...

Policijas modrā acs tviterī

"Iesim zaļo pīpēt. Atradām ah*** vietu," paziņoja tvitera lietotāja @_aljona.  Ja ...

Vieni komunicē trīs platformās, citi neparādās nevienā čivinātavā

Rīgas domē darbojas 60 deputāti, taču ne visi ir reģistrējušies sociālajos tīklos un pauž savu vai savas ...

Kā Rīgas mēra amata kandidāti vēlētājus sačivināja

Kā piezīme dienasgrāmatā, kā sadaļa personīgajam medijam, kā informācijas avots, kā milzu atbildība, kā ...