Kāpēc žurnālisti izmanto tviteri?

2013.02.12 13:04

Evija Tukiša

LU SZF komunikācijas studiju bakalaura programmas studente



Kopš brīža, kad amerikānis Džeks Dorsijs izgudroja šobrīd tik populāro mikroblogošanas vietni "Twitter", pagājuši seši gadi, kuru laikā portālam izdevies piesaistīt 200 miljonus aktīvu lietotāju. Tviteris piedāvā iespējas vieglā un ātrā veidā dalīties ar informāciju, veidot un uzturēt kontaktus ar gan ar pazīstamiem cilvēkiem, gan pilnīgiem svešiniekiem.

Tviterī publicētās informācijas apjoms ir milzīgs - vairāk nekā 100 000 tvītu minūtē. Ieraksti, kuros cilvēki pastāsta par to, ko grasās ēst vai jau ir apēduši, dzīvnieku bildes un smieklīgi citāti ir tikai daļa no tā, kas atrodams šajā sociālās tīklošanās vietnē. Lietotāji dalās arī ar sajūtām, idejām, pārdomām, pauž personīgos uzskatus un tvīto par ikdienā piedzīvoto.

Neapstrīdami - tviteris ir jaunumu zelta bedre, kurā reizi pa reizei kārojas ielūkoties ikvienam no mums. Lai uzzinātu, kā cilvēki izmanto tviteri, uzdevu jautājumu saviem sekotājiem.

Tviteris tiek raksturots kā vieta, kur uzzināt, ko dara draugi un kā klājas tuvākajiem cilvēkiem. Tāpat tviterī cilvēki mēdz dalīties savā priekā, bēdās, laimē, niknumā un citās sajūtās, kas viņus pārņēmušas. Tviteris darbojas kā publiskā dienasgrāmata un rīks, kuru izmantot brīžos, kad ir vēlme uzrakstīt īsziņu, bet nav kam.

Bet kas tviteris ir žurnālistiem - cilvēkiem, kuri nepārtraukti atrodas informācijas avotu meklējumos? Vai viņiem tviteris ir kārtējais digitālā laikmeta jauninājums? Varbūt tas ir drauds žurnālistikai vai tieši otrādi - noderīgs rīks profesionālajā darbībā?

Arī šī jautājuma noskaidrošanai izmantoju tviteri. Kopumā 30 žurnālistiem (no kuriem atbildi sniedza tieši puse) uzdevu jautājumu - kas žurnālistam ir tviteris/cik tas nozīmīgs mūsdienu žurnālistikā? Atbildes lūdzu noformulēt tvitera formātā, tātad tām bija jāiekļaujas 140 zīmēs.

Sākumā gan šķita, ka ideja nedēļas vidū uzdot šādu jautājumu aizņemtiem cilvēkiem, nebija nemaz tik spīdoša, par ko liecina arī pirmie divi tvīti, kuros nesagaidīju cerēto atbildi uz žurnālistiem adresēto tvītu. Tomēr atviegloti nopūtos sava konta "mention" sadaļā ieraugot nākamos tvītus...

Žurnālisti atzīst, ka tviteri izmanto kā papildus informācijas avotu, tomēr norāda, ka svarīgi iegūtās ziņas pārbaudīt. Kāda pētījuma rezultāti liecina, ka 49,1% no informācijas, ko cilvēki saņēmuši ar sociālo mediju starpniecību, izrādījusies nepatiesa. Tomēr tviteris žurnālistam ir kā palīglīdzeklis un to ir svarīgi izmantot, jo tieši tviterī visātrāk parādās dienas aktualitātes. 2012.gadā vairāk nekā 50% cilvēku par svarīgākajām ziņām uzzinājuši no sociālajiem, nevis tradicionālajiem medijiem. Tviteris un citi jaunie mediji ir iekarojuši savu vietu starp izmantotākajiem ziņu avotiem, ko apliecina arī žurnālistu sniegtās atbildes.

Tāpat žurnālisti norāda, ka tviteris ir labs rīks kontaktu uzturēšanai ar potenciālajiem avotiem. Interesants fakts: pirmais cilvēks, kurš ziņoja par Osama Bin Ladena nāvi bija viņa kaimiņš, kurš tviterī, sūdzoties par neciešamu troksni aiz sienas, pašam neapzinoties, veica ierakstu par vienu no desmitgades svarīgākajiem notikumiem.

Tomēr citi žurnālisti uzsvēra tvitera sniegtās iespējas ar sekotājiem komunicēt mazāk profesionāli, bet vairāk personiski, pastāstot par žurnālistikas aizkulisēm, veidojot atgriezenisko saiti un vērojot cilvēku reakciju uz dažādiem jaunumiem. Neviens no žurnālistiem, kuri atbildēja uz jautājumu par tviteri, to nenosauca par draudu žurnālistikai.

Ja vēlies uzzināt vairāk interesantus faktus par tviteri un citiem sociālajiem medijiem, iesaku aplūkot šo infografiku, kurā ērtā un viegli uztveramā veidā parādītas attiecības starp sociālajiem medijiem un ziņām.


draugiem.lv   facebook.com    twitter.com Bookmark and Share

CITI RAKSTI SADAĻĀ "Jaunie mediji"

Rada mediju no nulles

Pēc 10 gadu žurnālistes darba vienā no vadošajiem Francijas laikrakstiem Le Figaro, rakstot par ...

Iespējai likt sevi "aizmirst" internetā ir gan priekšrocības, gan trūkumi

Jau no pirmās dienas, kopš darbojas iespēja Google izdzēst sevi no meklēšanas datiem, tā ir daudz piepra ...

#SabojāFilmu jeb kā latvieši demonstrē savu asprātību

Apliecinot savu radošumu un izdomas bagātību, latvieši ne tikai seko un izklaidējas, veicot ārzemju stul ...

Policijas modrā acs tviterī

"Iesim zaļo pīpēt. Atradām ah*** vietu," paziņoja tvitera lietotāja @_aljona.  Ja ...

Vieni komunicē trīs platformās, citi neparādās nevienā čivinātavā

Rīgas domē darbojas 60 deputāti, taču ne visi ir reģistrējušies sociālajos tīklos un pauž savu vai savas ...

Kā Rīgas mēra amata kandidāti vēlētājus sačivināja

Kā piezīme dienasgrāmatā, kā sadaļa personīgajam medijam, kā informācijas avots, kā milzu atbildība, kā ...