Kuras Latvijas kinofilmas būtu pelnījušas Oskaru?

2013.02.26 17:57

Katrīna Žukova

LU SZF komunikācijas studiju bakalaura programmas studente

Lauma Abramoviča

LU SZF komunikācijas studiju bakalaura programmas studente

Jau 85.reizi ASV Kinoakadēmija piešķīrusi Oskarus, tāpēc devāmies ielās, lai noskaidrotu, kuras Latvijas filmas ir pelnījušas Oskaru.

Amerikas Kinoakadēmijas balva ir ASV ievērojamākais un populārākais filmu apbalvojums. Balvu 24 nominācijās pasniedz kopš 1929.gada, un šim pasākumam seko līdzi cilvēki visā pasaulē.

Šogad Oskaru kā labākā filma ieguva Bena Afleka drāma Argo. Labākā režisora balvu ieguva Angs Lī par piedzīvojumu drāmu Pī Dzīve (Life Of Pi). Labākās aktrises balvu ieguva aktrise Dženifera Lorensa par darbu drāmā Optimista stāsts (Silver Linings Playbook), par labāko aktieri atzina Danielu Deju-Luisu par ASV prezidenta Abrahama Linkolna lomu vēsturiskajā drāmā Linkolns (Lincoln). Oskaru ieguvusi arī Džeimsa Bonda filmas tituldziesma, dziedātājas Adeles izpildītā Skyfall.

Latvijas kino darbi Cilvēka bērns un Rīgas sargi ir bijuši pieteikti Oskara nominācijā Gada labākā ārzemju filma, taču tālāk nav tikuši, tāpēc devāmies ielās un jautājām cilvēkiem, kurai latviešu filmai viņi dotu Oskaru un kādēļ.

Skolēns Dzintars (17) Oskara balvu piešķirtu filmai Purva bridējs (1966, rež. Leonīds Leimanis), jo nesen filmu skatījies skolā. Savukārt adījumu pārdevēja Vija uzskata, ka balvu pelnījušas multiplikācijas filmas, tādas kā Ezītis miglā (1975, rež. J.Noršteins, filmiņa bija populāra Latvijā, bet tapusi gan ir PSRS). Kundze min, ka tās „ir ļoti asprātīgas un atjautīgas”.

Gan Andis Marcinkevičs (21, strādā apģērbu veikalā), gan Sigita Paula Cepleviča (sabiedrisko attiecību vadītāja) kā savus variantus Oskara balvai min filmu Rīgas sargi (2007, rež. A.Grauba). Andis savu izvēli pamato ar to, ka filma „parāda patriotismu un to, kā ieguvām brīvību”, savukārt Sigitai Paulai „patika sižets, aktieri, tas, ka ir profesionāli uzfilmēts”.

Kapteiņa Enriko pulkstenis (1967, rež. J.Streičs, Ē.Lācis) ir filma, kurai Oskaru piešķirtu Renārs Zeltiņš, raidījuma Sekotāji un GhettoTV rubrikas Neloģiskie jautājumi vadītājs. Tāpat viņš min, ka dzīvē gribētu satikt un paspiest roku Tomiņa lomas atveidotājam.

Students Jānis Bērziņš (24) kā filmu, kas pelnījusi Oskaru, nosauc Kolka Cool (2011, rež. J.Poškus). „Veiksmīga filma, labi attēloti notikumi un dzīvesveids mazpilsētā. Parāda to, kā dzīvo liela daļa Latvijas, kad nav īsti neviena dzīves mērķa,” saka Jānis.

Henrieta Verhoustinska, teātra kritiķe un žurnāliste Jāņa Streiča filmu Cilvēka bērns (1991) min vairāku iemeslu dēļ: „Tur visi komponenti ir pietiekoši labā līmenī. Ļoti spēcīgs stāsts, kas ir ļoti profesionāli izstāstīts. Brīnišķīgi aktierdarbi. Tas ir arī ļoti latvisks stāsts, kas droši vien nav mazsvarīgi.”

Anna Stankeviča, kura studē telekomunikācijas Oskaru piešķirtu divām filmām. Dokumentālajai filmai Vai viegli būt jaunam? (1986, rež. J.Podnieks), jo tas ir „vērtību dokumentāls stāsts par padomju laiku jauniešiem no to dzīves mērķiem”. Anna uzskata, ka šo filmu jāapbalvo kopā ar filmas trešo daļu Vai viegli... Pēc 20 gadiem (2010, rež. A.Cilinska), jo „dod iespēju salīdzināt kā patiešām mainās dzīve un, atsaucoties uz anekdoti - ja vēlies sasmīdināt Dievu, pastāsti viņam par saviem nākotnes plāniem”.

„Par dzīvi, par esamību,” tā savu izvēli par labu filmai Limuzīns Jāņu nakts krāsā (1981, rež. J.Streičs) pamato Valsts policijas priekšnieks Ints Ķuzis. Šai filmai Oskaru dotu arī studentes Paula Vilsone un Ieva Upīte. Paula apgalvo, ka „tā ir iecienītākā filma, nav pārāk salkana, nav pārāk gaudena, lai gan beigās var ļoti daudz raudāt”. Ieva sacīja, ka „gribētos teikt Limuzīns Jāņu nakts krāsā, bet tas droši vien ir pārāk populārs, ir jau arī daudzas citas filmas”. Vēl Ieva min filmu Vella kalpi (1970, rež. A.Leimanis) kur sižets ir „vēsturiski smuki konstruēts, forši atveidots, ar jokiem, smiekliem”.


draugiem.lv   facebook.com    twitter.com Bookmark and Share

CITI RAKSTI SADAĻĀ "Kino"

Viktors Freibergs par latviešu kino: galvenais, lai nav jākaunās

“Nav svarīgi, vai filma ir sāpīga, izklaidējoša vai tā ir komēdija, melodramatiska filma, šausmu filma, ...

Biogrāfiskas drāmas Holivudas mērcē

Līdz ar tehnoloģisko iespēju un sižeta līnijas nospraušanu priekšplānā, kino industrija skatītājiem pied ...

Bīstamās esejas

Aplis ir tikai ģeometriska figūra, bet, ja piezīmē pāris matus, stilizētas ausis, aplī ieliek divus punk ...

Ceļošana nelaikā jeb sarežģīts gadījums kino vēsturē

Mazbudžeta zinātniskā fikcija Primer (2004.g.) ir režisora Šeina Karuta (Shane Carruth) gudra un piezemē ...

Intervējot amerikāņu sapni