Notikusi diskusija par 10. Saeimas vēlēšanu kampaņu analīzi (2)

2010.10.25 23:21



Latvijas Universitātes Sociālo zinātņu fakultāte sadarbībā ar mārketinga un sabiedrisko attiecību vortālu „7 Guru” 19. oktobrī organizēja diskusiju par aizvadītajām Saeimas vēlēšanu kampaņām, lai atskatītos uz paveikto un analizētu rezultātus.

Cik liela nozīme 10. Saeimas vēlēšanu kampaņās bija internetam, jaunajiem medijiem, sociālajiem tīkliem? Vai tradicionālie mediji kļuvuši pārāk vecmodīgi un neiedarbīgi? Ar ko mums jārēķinās, domājot par nākamajām Saeimas vēlēšanām? Šie ir tikai daži no jautājumiem, uz kuriem atbildes meklēja diskusijas „Digitālās politikas akušērija: 10. Saeimas vēlēšanu kampaņu analīze” dalībnieki.

Diskusijā piedalījās mediju profesionālis Rolands Laķis, Nacionālās apvienības "Visu Latvijai!" - "Tēvzemei un Brīvībai"/LNNK līdzpriekšsēdētājs Imants Parādnieks, apvienības "Vienotība" kampaņas vadītājs Arvils Ašeradens, reklāmas aģentūras "!MOOZ" radošais direktors ("Par Labu Latviju") Ēriks Stendzenieks, "Pēdējās partijas" pirmsvēlēšanu kampaņas vadītājs Aldis Hofmanis un LU SZF Komunikācijas studiju nodaļas vadītāja, prof. Inta Brikše.

Diskusijas ievaddaļā Rolands Laķis dalījās pārdomās par aizvadīto vēlēšanu kampaņu kā pārejas posmu no vecās uz jauno sistēmu, kur tradicionālie mediji strauji sāk zaudēt savu nozīmi un iezīmējas jauna tendence – to vietā nāk jaunie mediji, kuru saturu nosaka paši mediju lietotāji, bet politiķi kļūst par moderatoriem.

R. Laķis arī uzskata, ka jaunā vēlētāju sabiedrība radīs pārmaiņas - notiks uzsvara pāreja no personības uz grupas apziņu, pamazām veidosies kolektīvais saprāts un intuīcija, kā rezultātā veidosies auditorijas izvēle. Taču viņš arī atzīmē, ka jauniem cilvēkiem varētu sagādāt problēmas strādāt komandā, jo nav pietiekami apgūtas prasmes lietot kopdarbības instrumentus (par piemēru minēts www.google.com kalendārs). Spēt darboties komandā, sadalīt funkcijas, panākt dialogu un vienoties nav vienkāršs uzdevums.

Nacionālās apvienības "Visu Latvijai!" - "Tēvzemei un Brīvībai"/LNNK līdzpriekšsēdētājs I. Parādnieks iepazīstināja klātesošos ar, viņaprāt, veiksmīgas kampaņas trim stūrakmeņiem – patiesību, radošumu un līdziesaisti –, kurus ievērojot tiks garantēti labi panākumi un vēlamais rezultāts. Viņš arī uzsvēra, ka ne vienmēr materiālisms ir panākumu pamatā; drīzāk ar trakām idejām var panākt labāku rezultātu – galvenais ticēt tam, ko dara un uzņemties par to pilnu atbildību. Atsaucoties uz R. Laķa teikto par politiķi kā moderatoru, I. Parādnieks arī uzskata, ka, virzot procesu, nepieciešams sajust sabiedrības vajadzības un vēlmes.

Apvienības „Vienotība” kampaņas vadītājs Arvils Ašeradens sacīja: „Vēlēšanas nav nekas cits kā izmisīga cīņa par konkurētspējīgāko ziņu,” un informēja diskusijas dalībniekus par to, kā savas kampaņas gaitā izmantoja gan tradicionālos, gan jaunos medijus. Ņemot vērā to, ka vairāk nekā puses vēlētāju vecums pārsniedz 45 gadus, tradicionālo mediju nozīme priekšvēlēšanu kampaņu laikā ir ļoti būtiska un ne mazāk iedarbīga kā jauno mediju, secināja A. Ašeradens. Viņš arī nenoliedz to, ka šī gada vēlēšanu kampaņa ir būtiski atšķīrusies no iepriekšējiem, jo cilvēki paši internetā sākuši meklēt un ievākt informāciju par deputātu kandidātiem, aktīvi iesaistoties procesā, nevis tikai pasīvi uztverot mediju pasniegto.

Ēriks Stendzenieks, atskatoties uz paveikto, secina, ka, lai arī kādas jaunas tehnoloģijas un inovācijas ienāktu sabiedrības dzīvē, cilvēki tomēr vadās pēc „principiem, kurus bērnībā iemāca mammas, par to, kas ir labs un kas slikts”, jo sabiedrība ir tendēta pieturēties pie klasiskām vērtībām. Ē. Stendzenieks uzskata, ka mūsdienu sabiedrībai vēsturisku notikumu rezultātā ir kļuvis bail no spēcīgām personībām un līderiem un pret tiem sāk izturēties piesardzīgi, tāpēc šobrīd rodas kolektīvā struktūra, atbildība aun vara. Viņš šo tendenci salīdzina ar pulksteņa pendeli – kādreiz bija individualitātes, tagad ir grupas - laikam ejot rodas pārmaiņas. Kā jau iepriekš diskusijā izskanēja, arī Ē. Stendzenieks piekrīt viedoklim par to, ka vidējais vēlētājs ir salīdzinoši vecs, tāpēc tradicionālie mediji joprojām ieņem nozīmīgu vietu un kalpo par labu instrumentu vēlēšanu kampaņu laikā.

„Pēdējās partijas” pirmsvēlēšanu kampaņas vadītājs Aldis Hofmanis jau savas uzstāšanās pašā sākumā paziņo, ka kampaņas nebija, tāpēc arī sevi nevar dēvēt par tās vadītāju. Atšķirībā no citām politiskajām apvienībām, „Pēdējā partija” neieguldīja finansiālus līdzekļus pirmsvēlēšanu kampaņās. A. Hofmanis stāsta, ka politiskais traktāts bija viņu kampaņas bāze un, tā kā nebija gandrīz nekādas iespējas izmantot sabiedriskos medijus, jo pārsvarā visi jau sadarbojās ar kādu konkrētu apvienību, tad vienīgā iespēja bija izmantot bezmaksas iespējas internetā visdažādākajos veidos. Galvenie pirmsvēlēšanu kampaņu instrumenti „Pēdējai partijai” bija ideja un patiesība. Viņš gan atzīst, ka vienīgā akcija, kurā tika ieguldīti materiāli līdzekļi bija premjera kandidāta – Laimes Lāča izveide.

Diskusijas noslēguma daļā profesore Inta Brikše pievērsa visu klātesošo uzmanību ar skaļu paziņojumu, ka liela daļa priekšvēlēšanu kampaņu bija blefs: „Premjeru salīdzināšana bija laba blefošana,” un priekšvēlēšanu laikā „cīņa notika starp aģentūrām, nevis politiķiem.” I. Brikše arī izteica cerību, ka nākotnē tiks ieviesta e-balsošana, jo tas kardināli ietekmētu domāšanu par politiku un iesaistīšanos balsošanā.

Raksts pārbulicēts no portāla , autore - Agnese Dzene. Tā oriģinālu lasiet -> šeit


Papildus par notikušo diskusiju lasiet reportāžā portālā „Delfi” - Partiju kampaņu veidotāji atzīst – digitālā vide nebija prioritāte.


draugiem.lv   facebook.com    twitter.com Bookmark and Share

CITI RAKSTI SADAĻĀ "Mēneša diskusija"

„Bremzējam” ar mediju regulatora reorganizāciju

Jau ilgāku laiku Nacionālajā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomē (NEPLP) noturas daudzās  Eiro ...

Diskusijas video: Kā Latvijas mediji atspoguļo bēgļu tēmu?

Cik kvalitatīvi un vispusīgi Latvijas mediji atspoguļo pretrunīgo bēgļu uzņemšanas tēmu? Diskusiju par š ...

Video: Diskusija par vārda un mākslinieka izpausmes brīvību

Pēc teroristu sarīkotās asinspirts franču satīriskā izdevuma „Charlie Hebdo" redakcijā kā nekad aktuāls ...

Noskaties! Diskusija par mediju pētījumu

Latvijas Universitātes Sociālo zinātņu fakultātes Komunikācijas studiju nodaļa un portāls Mans ...

Diskusijas video: Mediju saturs jauniešiem

Kādam jābūt mediju saturam, lai piesaistītu jauniešu auditoriju? Ko vēlas jaunieši – no ...

Jaunajai NEPLP darba netrūkšot

Piedāvājam noskatīties pilnu ierakstu no diskusijas ar kandidātiem uz vakantajām piecām Nacionālās elektronisko ...

Marta
00:40 29.10.2010
Diskusijā lielākais prieks bija par studentu un mācībspēku reakcijām, jo ne reizi ar politiskajām kampaņām saistītie cilvēki no tām manāmi apjuka. Stendzenieks pēc Ilzes komentāra, un A.Ašeradens attiecībā par tautas aptauju (uz jautājumiem viņš tā arī beigās neatbildēja). Diskusijā blefošana bija ļoti daudz, ko arī I.Brikše uzsvēra kādas 3 vai 4 reizes!
Ieva Smilga
21:49 28.10.2010
Ilzes Borodkinas piezīme bija vienkārši lieliska!