Elektriskie skrejriteņi ir ērti, viegli pieejami un īpaši iecienīti labos laikapstākļos. Tomēr ar ziemas iestāšanos ierastā kārtība mainīsies – aukstajā gadalaikā uzņēmumi sola skrejriteņu nomas iespējas saglabāt, taču ierobežot skrejriteņu daudzumu ielās un to nomas iespējas braukšanai nelabvēlīgos laikapstākļos.
Dažādu viedokļu apvītie elektriskie skrejriteņi galvaspilsētā parādījušies nesen, taču saceltā ažiotāža ir ievērības cienīga. Tie vieniem kļuvuši par glābiņu sastrēguma stundās, taču citiem – par kaitinošu traucēkli pilsētas ielās. Rīgā septembra sākumā reģistrēti pieci uzņēmumi, kas nodrošina iespēju nomāt elektriskos skrejriteņus: “Bolt”, “Fiqsy”, “CityBee”, “Atom” un “Kongs Mobility”. Tie pieejami ikvienam iedzīvotājam, kas ir 18 gadus vecs un nepārkāpj citus ar drošību saistītus noteikumus, lai veiksmīgi iekļautos pilsētas satiksmē. Parasti maksa par skrejriteņa atbloķēšanu svārstās no 50 centiem līdz vienam eiro, un nomas maksa par minūti ir aptuveni desmit centi. Skrejriteņus īpaši iecienījuši jaunieši un tūristi, kas nesteidzīgi aplūko pilsētu. Taču drīz to lietotāji varētu sastapties ar problēmām, kas rastos aukstā laika, sniega vai citu nokrišņu dēļ.
No ziemas nebaidās
Viens no Latvijas jaunuzņēmumiem „Fiqsy” elektrisko skrejriteņu nomu nodrošina kopš šī gada jūnija, piedāvājot koplietošanai 350 skrejriteņus. “Fiqsy” pārstāve Simona Nasira stāsta, ka ziemas tuvošanās uzņēmumu nebiedē, jo ir izstrādāts konkrēts rīkošanās plāns aukstajam gada periodam. „Mēs, protams, turpināsim piedāvāt nomas pakalpojumus, taču ierobežosim teritorijas, kurās tos varēs paņemt, kā arī samazināsim skaitu. Papildus, lai garantētu braucēju drošību, skrejriteņi tehniski tiks pielāgoti laikapstākļiem,” stāsta Simona.
Plānots, ka koplietošanas transportlīdzekļiem tiks ierobežots ātrums un mainītas riepas. Eksperte skaidro, ka vasaras riepas jeb cietās/bezgaisa riepas, kas ir īpaši grūti vadāmas slidenā laikā, tiks mainītas uz gaisa riepām. Tās ir mīkstākas un veido labāku saķeri ar segumu. Uz jautājumu par baterijas izturību laikā, kad termometra stabiņš noslīd zem nulles atzīmes, uzņēmuma pārstāve atbild, ka baterijas izturība kļūs tikai mazliet vājāka, taču arī tas klientus neietekmēšot. „Mēs nevēlamies, lai mūsu klienti būtu vīlušies uzņēmuma pakalpojuma kvalitātē, tāpēc tad, kad skrejriteņa baterija būs zem 30 procentiem, aplikācija vienkārši neļaus to atbloķēt un turpināt lietot,” stāsta Simona.
„Fiqsy” komanda ir pārliecināta – ziemā skrejriteņu pieprasījums būs zemāks, kas, kā min pārstāve, ir neizbēgami, taču elektriskā transportlīdzekļa kults nebeigsies. „Vasarā, kad cilvēkiem ir daudz brīvā laika, un apkārt mūs priecē daba, skrejriteņi vairāk tika izmantoti tieši gariem izbraucieni, piemēram, Mežaparkā. Kad kļūs aukstāks un drēgnāks, skrejritenis būs īpaši pieprasīts īsiem braucieniem, kas ātrāk ļautu nokļūt no punkta A līdz punktam B,” stāsta pārstāve.
Sniega laikā neizvietos
Amerikas Savienoto Valstu kustība „CityLab”, kas rūpējas par urbanizāciju, nākotnes pilsētām un to pieejamību cilvēkiem, savā tīmekļa vietnē ir norādījusi, ka lielākā problēma, ar ko varētu saskarties skrejriteņu kustība pilsētās ziemā, ir traucējoši braucamie uz apsnigušajām ietvēm un ceļiem. Tas traucētu gan iedzīvotāju pārvietošanos, gan ielu un ietvju tīrīšanu. Taču uzņēmums „Fiqsy” noraida iespējamās grūtības un ziņo, ka ekstremālos laikapstākļos, kad pilsēta būs pārklāta ar sniega segu, skrejriteņi gluži vienkārši netiks izvietoti un tos nomāt nebūs iespējams. Neskatoties uz to, ka ar elektrisko transportlīdzekli ir iespējams pārvietoties arī pa sniegu, lietu vai sniegputeni, kustība tiks ierobežota drošības apstākļu dēļ.
Lai veiksmīgāk un drošāk varētu pārvietoties ar elektrisko skrejriteni tieši ziemā, to ražotājuzņēmums „Xiaomi” iesaka ievērot drošības normas. Nepieciešams pārvietoties uzmanīgi un lēni pa attīrītiem veloceliņiem un izmantot aizsargķiveres, speciālus cimdus un ekipējumu. Vēl jauzmanās no pagriezieniem, kas bieži varētu būt bistami un slideni.
Ierobežo stipri nokrišņi
Harija Ložņikova galvenais un vienīgais pārvietošanās veids ikdienā ir elektriskais skrejritenis. Viņam gan šis transportlīdzeklis pieder, taču puisis tos sācis iepazīt, nomājot skrejriteņus. “Skūteris man vispār ļoti palīdz ikdienā, jo no rītiem vairs nav jāstāv sastrēgumos uz darbu, un ir daudz vieglāk pārvietoties tieši Rīgā. Agrāk tā vietā braucu ar velosipēdu. Tas, protams, paņēma vairāk spēku,” stāsta puisis.
Viņu, kā pats atzīst, aukstais laiks nebiedē, un stiprākā vējā ir gatavs uzvilkt lieku cimdu pāri un biezāku cepuri. “Braucot ar skūteri, nav nemaz tik auksts, ja ir silts apģērbs. Es teiktu, ka ja cilvēks tiešam pieradis ar to pārvietoties, tad par visu var padomāt un izdarīt labāk. Vienīgā problēma ir spēcīgs lietus, tas mazliet traucē redzamībai. Kā arī tuvojas sniegs, tas varētu būt pat bīstami,” stāsta Harijs. Puisis skaidro, ka uz slapjas ietves skūteri ir grūti novaldīt, un pieņem, ka uz sniega vai ledus tas būs praktiski neiespējami.
Harijs prognozē, ka varētu rasties vairāki ceļu satiksmes negadījumi, ko izraisījuši paši skrejriteņa vadītāji. Jautāts, kā pats plāno pārvietoties ikdienā, ja ceļu klās sniegs, Harijs atbild: “Domāju, ka pārsēdīšos sabiedriskajā transportā. Taču kā būs grādi plusā vai sauss asfalts, es būšu uz sava skrejriteņa.”