Humpalas jeb lietoto apģērbu veikali kā jēdziens katram no sabiedrības var šķist ar atšķirīgu nokrāsu. Kādam tas ir brīvā laika hobijs, citam iespēja iegādāties tematisku tērpu, piemēram, karnevālam, savukārt citiem tā nebūt nav pieņemama nodarbe – pirkt sveša cilvēka iepriekš valkātas drēbes. Joprojām būs arī daļa cilvēku, kam tā ir vajadzība – par mazu naudu tikt pie apģērba.
Lai gan šis temats ir diskutabls, arvien biežāk un biežāk tieši influenceri (iedvesmotāji) un sabiedrībā zināmi cilvēki publicē video materiālus par to, kā viņiem izdevies veiksmīgi iegādāties jaunākos modes trendus tieši lietoto apģērbu veikalos. Šajos stāstos tiek atklāti dažādi knifiņi, labākie humpalu veikali, atrādītas “pērles”, kas iedvesmo un reklamē “otro roku” veikalus kā mūsdienu iepirkšanās vietu, par kuru apmeklēšanu nav jākautrējas, bet tieši otrādi – jālepojas.
Arī šī raksta autore nolēma izmēģināt, vai viņai izdosies atrast un nokomplektēt savu jauno rudens garderobi lietoto preču veikalā.
Pirkumiem nepieciešams laiks
Nepacietīgākiem cilvēkiem humpalas nebūs piemērotākais iepirkšanās veids, jo, lai gan tiek būtiski ietaupīta nauda, laika patēriņš šādā veikalā pieaug. Sandija Šteinberga, kura Instagram platformā ir ieguvusi atpazīstamību, rādot savu vienkāršību, atzīst: “Es parasti iepērkos tikai tad, ja man kaut kas konkrēts ir nepieciešams, un es bez tā vairs nevaru dzīvot, piemēram, jauni ziemas zābaki. Manī nav tas dzinulis – vazāties pa veikaliem un gaidīt, kad kaut kas “iekritīs acīs”. Tomēr pircējiem svarīgi ir atcerēties, ka humpalās noskatītais apģērbs visbiežāk ir vienā eksemplārā, tāpēc paļāvība, ka iespēja iegādāties konkrēto preci būs neierobežoti ilgi, ir aplama. Unikalitāte slēpjas tajā, ka tas, ko atrodi, ir salīdzināms ar medībām – ja palaid garām šī brīža iespēju nomedīt, tad iespēja to izdarīt pēc laika būs niecīga. Sandija secina, ka cilvēkam, kurš iepērkas humpalu veikalos, ir jābūt kaut nedaudz māksliniekam, jāprot ieslēgt “mašīnas režīmu” – pieiet pie simts drēbēm un šķirot – šo nē, šo jā, jau uzreiz saprast, vai konkrētais brāķis, caurums vai pleķis ir labojams. Sandija atbalsta “zero waste” (bezatkritumu dzīvesveida) kustību, tāpēc arī nākotnē vēlas pēc iespējas vairāk pievērsties lietoto apģērbu veikaliem, jo tā ir videi draudzīga kustība.
Lēts kopā ar dārgu
Laurai Valutai ir pārliecība, ka šis iepirkšanās veids kļūst ar katru dienu aizvien populārāks. Viņa min piemērus, ka zināmu Latvijas blogeru un stilistu vidū ir tādi indivīdi, kuri spēj atrast lietoto preču veikalu pērles. Ir pat bijuši gadījumi, kad izsmalcināts dizaineru apģērbs (vēl no šīs sezonas aktualitātēm) tiek atrasts tieši humpalu kalnos. “Stilu neveido tas, cik mēs daudz spējam iztērēt naudu par apģērba gabalu, bet gan tas, cik mēs labi protam sakombinēt, cik labi protam iznest tērpu, protams, arī tas, cik labi spējam kopt apģērbu, lai tas izskatītos kvalitatīvs, nenonēsāts, tīrs,” vērtē stiliste.
Viņa atklāj, ka jaunākais stilistu trends ir tieši apģērbu kombinācija, ka tēla izveidē tiek izmantots lēts apģērba gabals un dārga dizainera prece, kas rezultātā izveido pārdomātu tēlu. Tādā veidā netiek iedvesmoti tikai bagātie ļaudis, bet idejas iedvesmai var izmantot jebkurš sabiedrības loceklis. Tātad, aizvien vairāk un vairāk par stila trendiem tiek uzskatīts apģērbs, ko iegādāties var ikviens, bet katra indivīda ziņā ir izvēles iespēja radošumam – ar ko apģērba gabals tiks sakombinēts un, kā pasniegts.
Stiliste iesaka meklēt pērles humpalās un neuztraukties par to, ko iespējams padomās citi: “Neviens nespēs pateikt no kurienes nāk apģērbs, ja tas labi izskatīsies un būs aktuāls šī brīža modes tendencēm.”
Laura Valuta pati humpalu veikalus neapmeklē, taču pabrīdina, ka šai nodarbei ir nepieciešams daudz laika un pacietības, lai saprastu, kurās ir interesantākais un piemērotākais sortiments, kuros laikos tiek papildināts preču klāsts, lai nenokavētu īsto brīdi. Saviem klientiem stiliste gan iesaka iepirkties ārzemju interneta mājas lapās, kur ir gan stilīgi, gan atšķirīgi apģērbi, kuri nav redzami visām Latvijas sievietēm.
Humpalas cilvēkus nešķiro
Pozitīvā iezīme, kuru izceļ studente Sindija Krauča, ir, ka humpalas cilvēkus nešķiro. Respektīvi – ieejot kādā firmas veikalā, mēs varam ievērot, ka ir atlaižu sleja, ir drēbes, kurām “parastais” cilvēks nemaz netuvotos, jo to cena mērojas cilvēka algas lielumā. Tomēr humpalās pludmales iešļūcenes ir vienādā cenā ar patiesi kvalitatīvām ādas augstpapēžu kurpēm, kas nozīmē, ka šajā iepirkšanās vietā nestrādā princips, ka dārgākais ir labākais. Ikvienam šeit ir iespēja pielaikot jebkāda fasona apģērbu, lai patiesi atrastu to, kas sirdij tuvākais. “Man ir patiess prieks, ka influenceri ir tie, kas jaunajai paaudzei nes šo pasakaino vēstījumu un māca, ka visa tā uzspīlēta Gucci pasaule ir aizgājis modes kliedziens. Būt vienkāršākam, atšķirīgākam un lētākā apģērbā ietērptam reizēm pat ir kičīgāk.” Laikam ejot, visbūtiskākā iezīme, kura ir mainījusies – cilvēkos bija pārliecība, ka humpalu veikalos iepērkas tie cilvēki, kuri finansiāli nevar atļauties nopirkt jaunas drēbes, taču šobrīd šis stereotips ir apgāzts.
Biedē sveša aura
Pensionārei un bijušajai skolotājai Litai Vitonei gan ir skeptisks viedoklis par šo iepirkšanās veidu. Viņa atzīst, ka, lai gan lietotais apģērbs tiek vairākkārtīgi izmazgāts, nav zināms, kur tas pirms tam ir pabijis, kam piederējis un, kāpēc vispār humpalās ir nonācis. “Katram apģērbam klāt ir cilvēka aura, kurš šo apģērbu ir valkājis un to nav iespējams izmazgāt. Arī bērnībā ar savām māsām vai draudzenēm ne reizi nemainījos ar drēbēm, jo man šermuļi izskrien caur ķermeni, iedomājoties, ka man ir jāvelk cita cilvēka personiskā lieta.” Kundze ir par to, ka ģimenes un draugu lokā notiek apmaiņa ar bērnu drēbēm, jo mazuļi ļoti ātri aug un drēbītes diemžēl bērniem līdzi neaug.
Tomēr influencere un video blogere Rita Goroveca – Butēvica šim viedoklim nepiekrīt, jo viņa ir pārliecināta, ka katrs indivīds, iepērkoties humpalās, dod apģērbam otru elpu. Tas nozīmē to, ka katrs cilvēks ir individuāla personība – viena kleita diviem cilvēkiem izskatīsies pavisam atšķirīgi. Lai gan Ritas Youtube kanālā ir iespēja aplūkot lietoto apģērbu veikalā atrastās “pērles” (zīmolu kleitas un kažociņus), šobrīd Rita šai nodarbei nepievēršas, jo kā jau iepriekš tika minēts – šis iepirkšanās veids aizņem ļoti daudz laika, un tā kā Ritai ir gadu veca meitiņa, viņai nav iespēja stundām ilgi rakņāties pa apģērbu kalniem. Tomēr tā vietā Rita ir aktīva portāla Andelemandele kliente, kur ir iespējams virtuālā vidē nodoties lietotām pērļu medībām.
Rudens tērps par 23 eiro
Raksta autore arī pati nolēma izmēģināt savu veiksmi lietoto apģērbu veikalā, lai iegādātos tērpu rudens sezonai – košu, izteiksmīgu un tādu, kas kaut nedaudz atbilstu šī brīža rudens tendencēm, kas ir – brīvi krītoša piegriezuma bikses, koša volānblūze, rudens trencis.
Tērps kopā izmaksāja 23,48 eiro. Spilgti sarkanais volāndžemperītis maksāja 2,42 eiro, dzeltenīgās auduma bikses (atbilst šī brīža tendencēm – augsta jostas vietas, plati gali) izmaksāja 6,26 eiro, baltais trencis jeb mētelis – 3,84 eiro. Dārgākais koptēla izveidošanā bija augstpapēžu zābaki, kuri maksāja 10,96 eiro. Humpalu piedāvājums šobrīd atbilst gadalaikam – ir atrodami adīti džemperīši, dažāda veida zābaki, mēteļi un arī aukstā laika aksesuāri – cepures un šalles. Uzmērot preces, tām nebija specifiska smaka un apģērbs drīzāk izskatījās jauns, nevis valkāts.
Šī brīža situācija rāda, ka lielā mērā influenceru spēkam ir milzīga ietekme, jo pieprasījums pēc humpalām gadiem ejot ir audzis. Lai saudzētu un rūpētos par dabu, šī ir lieliska alternatīva, kuru piekopj nu jau Latvijā zināmi un iedvesmojoši cilvēki, kuri nekautrējas atzīt, ka viņu apģērbs ir iegādāts vien par desmit eiro.