Stundām ilgi spēlēt videospēles un par to vēl saņemt atalgojumu? Dažiem tas var šķist kā sapnis, bet e-sporta profesionāļiem tā ir realitāte. E-sports ir videospēļu sacensības, kur pasaulē apgrozās lielas naudas summas, un pakāpeniski tās kļūst aizvien populārākas arī Latvijā.
E-sportā cīnās profesionālas komandas vai arī spēlētāji viens pret viens. Vispopulārākie spēles žanri ir pirmās personas šaušanas (first-person shooter), kaušanās (fighting) un citas. Savukārt populāras spēles, kādas tiek spēlētas šajā nozarē ir, piemēram, Dota 2, Leage of Legends, Counter-Strike: Global Offensive, Call of Duty, Overwatch.
Kluba Goexanimo dibinātājam un Baltijas E-sporta līgas organizētājam Jānim Dzērvem ir lieli mērķi saistībā ar E-sportu. Viņš vēlas Latviju padarīt par to centru Baltijas valstīs. Patlaban viņš ir aizņemts ar festivāla HyperTown organizēšanu. Šis E-sporta videospēles sacensību Baltijas fināls notiks Ķīpsalā no 26. līdz 27. maijam. Ir jau zināmi Counter-Strike: Global Offensive finālisti, kurus noskaidroja Baltijas E-sporta līgā. Tās ir divas komandas no Igaunijas WASD Sports (kas pašlaik ieņēmuši pirmo pozīciju) un Wortex (ieņemot trešo pozīciju). Viena komanda no Lietuvas Team Refuse (ieņemot otro pozīciju) un arī viena komanda no Latvijas SkinLordz (ieņemot ceturto pozīciju). Šīs četras komandas cīnīsies par pirmo vietu un galveno balvu 10 500 eiro.
J. Dzērves radītais klubs Goexanimo ir pamats Latvijas E-sporta attīstībai, kā arī tas ļauj topošajiem E-sporta spēlētājiem sevi attīstīt kā profesionālu spēlētāju, kurā ir iespēja izaugsmei. “Goexanimo ir Latvijas E-sporta entuazistiem. Spēlētājiem tā ir lieliska vieta, kur sākt savas gaitas. Šeit ir industrijas labākie spēlētāji Latvijā. Un ja Tu šeit sevi pierādīsi, tad Tevi noteikti pamanīs,” skaidro J. Dzērve.
Arī izbijušajam E-sporta profesionālim Bruno Gailītim mērķis ir “attīstīt E-sportu Latvijā jeb darboties tā, lai maksimāli ātri noķertu pasaules industrijas standartus šajā jomā”. Viņš uzskata, ka Latvijas sabiedrībā ir jālauž stereotips par videospēlēm, sākot “no pašmāju uzņēmumu iesaistes E-sportā un tā pasākumos līdz sabiedrības stereotipu laušanai un E-sporta industrijas pieņemšanai”. “Pasaulē tā ir ikdiena, pie mums – tas viss vēl ir priekšā,” atzīst B. Gailītis.
Viņš pats vairāk kā pusgadu vairs profesionāli nenodarbojas ar E-sportu, bet mērķi padarīt E-sportu par savu darbu un galveno iztikas avotu ir piepildījis, jo arī darbojas klubā Goexanimo.
Tas vienlaikus sniedz atbildi interesentiem par to, vai ar E-sporta Latvijā var nopelnīt. B. Gailītis stāsta, ka mūsdienās ir iespējams Latvijā nopelnīt ar E-sportu, jo laiki ir mainījušies – interneta vide ir kļuvusi par lielu iespēju. “Labākie Latvijas spēlētāji (tāpat kā jebkuras citas valsts pārstāvji), ja pietiekami talantīgi, tiek aicināti parakstīt līgumus ar E-sporta organizācijām.” Šīs organizācijas sponsorē E-sporta spēlētājus, nodrošinot tiem treniņus, psihologus un citus labvēlīgus apstākļus, lai tie varētu pilnvērtīgi sevi pārstāvēt. B. Gailītis vēl piebilst, ka “E-sporta organizācijas ne vien par spēlēšanu maksā regulāru mēnešalgu, bet gan arī sniedz finansiālo atbalstu spēlētājam un viņa komandai, lai tie spētu ceļot uz dažādiem pasaules mēroga turnīriem. Turklāt to summas, par kurām notiek cīņa, jau tiek mērītas desmitos un simtos tūkstošu.”
J. Dzērve atceras, ka laikā, kad pats profesionāli nodarbojās ar E-sportu, tādu iespēju nebija: “Tad bija tikai 20 komandas pasaulē, varbūt pat mazāk – 10, kur varēja kaut ko nopelnīt. Atminos, ka savulaik ar komandu biju top 30 Eiropā, bet no sponsora puses nebija nekādas aktivitātes, nevarēja griezties pie organizācijām, jautājot finanses.”
Latvijā jau krietni pirms Baltijas E-sporta līgas dibināšanas ir notikuši dažādi citi spēļu turnīri, piemēram, Riga Goes Fighting, kā arī citi pasākumi saistībā ar videospēlēm, kuras savulaik nav guvušas plašu atpazīstamību. Taču tagad E-sports ir teju vai apņēmis visu pasauli, jo to vēro desmitiem miljonu skatītāju un apgrozās lielas naudas summas.