Nākamais solis pēc 12. klases absolvēšanas jauniešiem ir svarīgs, jo daudzi apzinās – viņu izvēle var būtiski ietekmēt turpmāko dzīvi. Veicām pētījumu, lai noskaidrotu, ko 12. klašu skolēni no Rīgas, Tukuma un Siguldas plāno darīt pēc vidusskolas beigšanas.
Pētījumā piedalījās četras skolas – Siguldas Valsts ģimnāzija, Siguldas pilsētas vidusskola, Tukuma Raiņa ģimnāzija un Rīgas Valsts vācu ģimnāzija. Kopā tika aptaujāti 238 topošie absolventi.
Populārāko augstskolu topā pēc skolēnu sniegtajām atbildēm ir Rīgas Stradiņa universitāte, Latvijas Universitāte, Rīgas tehniskā universitāte, Banku augstskola un Biznesa augstskola Turība.
Tikai vairāk nekā puse no aptaujātajiem skolēniem izvēlas Latvijas augstskolas un to studiju programmas, jo daļa nesaskatot šeit tādas iespējas, kādas sniedz augstskolas ārzemēs. Piektā daļa skolēnu līdz šim brīdim nav izlēmuši, ko darīs pēc vidusskolas absolvēšanas – varbūt sākšot strādāt vai arī paņemšot gadu brīvu no mācībām.
Kritēriji, pēc kuriem vidusskolēni vadās, izvēloties savas nākamās mācību vietas, ir dažādi. Populārākais ir budžeta vietas izvēlētajā studiju programmā – nepieciešamību izvairīties no studiju maksas visi izceļ kā svarīgāko. Svarīgas esot arī atsauksmes no tuviniekiem un draugiem.
Gandrīz puse skolēnu, kas izvēlējušies palikt un turpināt mācības Latvijā, kā vienu no iemesliem min to, ka nevēlas doties prom tālu no mājām, jo tad būtu jāpielāgojas citai videi, kultūrai, valodai, un tas būtu šķērslis pilnvērtīgai karjeras attīstībai.
Siguldas pilsētas vidusskolas (SPV) 12. a klases skolnieks Dāvids Aumeisters: “Plānoju mācīties Nīderlandē. Man pašlaik ir trīs skolas, kuras izskatīšu un izlemšu, kurā no tām mācīties. Studēšu psiholoģiju, jo man ļoti patīk strādāt ar cilvēkiem. Jūtu, ka tā ir tā lieta, kas mani saista. Es vēlos kļūt vai nu par psihologu vai psihiatru, jo, kā jau teicu, man patīk strādāt ar cilvēkiem. Vēlos strādāt slimnīcā, jo zinu, ka tur šādas profesijas ir pieprasītas un vajadzīgas. Domāju pēc studijām sākt strādāt savā profesijā ārzemēs. Tāpat man ir ļoti labas angļu valodas zināšanas, kas noteikti noderēs gan mācībās, gan darbā. Pašlaik neredzu sev nākotni ar Latvijas diplomu.”
Rīgas Valsts Vācu ģimnāzijas (RVVĢ) 12. b klases skolnieks, kurš nevēlējās atklāt savu vārdu: “Domāju studēt Lietuvas augstskolā BAA Training. Izvēlējos šo vietu, jo tā ir lielākā šāda tipa skola Ziemeļeiropā. Lai iestātos šajā skolā, vidējās izglītības sertifikātu ir iespējams nosūtīt arī vēlāk. Mans izvēlētais novirziens ir saistīts ar aviāciju. Vēlos iegūt pilota licenci. Izvēlējos šādu novirzienu, jo lidošana ir mans sapnis jau kopš bērnības. Studijas Lietuvā izvēlējos divu iemeslu dēļ: pirmkārt, zemāka cena (salīdzinot ar Latviju) un, otrkārt, Latvijā Transportu un sakaru institūtā ir ļoti krieviska vide. AirBaltic ir nepieciešams gaidīt līdz jūnijam un tikai tad drīkst pieteikties ar vidējo izglītību un iziet visus testus. Lietuvā to piedāvāja izdarīt agrāk un visu dokumentāciju nosūtīt vēlāk. “
RVVĢ 12.d klases skolniece Letīcija Riekstiņa: “Plānoju studēt Rīgas Stradiņa universitātē (RSU) vai Latvijas Universitātē (LU), atkarīgs, kā nokārtošu eksāmenus. Šajās skolās var apgūt to, ar ko vēlos nodarboties nākotnē. Ir doma studēt kaut ko saistītu ar medicīnu, jo tas mani interesē un pašlaik mācos klasē, kurā ir dabaszinību novirziens. Studēšu Latvijā, bet, ja man būtu vairāk motivācijas un apņēmības, būtu pieteikusies mācībām ārzemēs.”
RVVĢ 12.b klases skolniece Krista Kanenberga: “Apsveru domu studēt vai nu Rīgas Tehniskajā universitātē (RTU) vai LU, jo tur ir programmas, kas mani interesē. Nākotni plānoju saistīt ar ekonomiku, starptautiskajiem sakariem vai biznesa vadību, jo nekas cits nelikās interesants. Labprāt būtu devusies mācīties uz ārzemēm, taču dažādi apsvērumu dēļ nesanāca. Par nākotni man īsti nav vēl skaidrības, jo intereses var vēl pamainīties. ”
SPV 12. a klases skolnieks, kurš vēlējās palikt anonīms: “Nu ir tā, ka nesaku, ka nestudēšu. Tas viss ir zem lielas jautājumu zīmes. Manā gadījumā tā ir elektronika, un es nezinu, vai studijas spēj nosegt reālu dzīves pieredzi, ko sniedz dalība projektos – produktu izstrādē. Pašlaik es vēl esmu lielās diskusijās ar sevi par to ko es darīšu, tāpēc ir samērā grūti sniegt konkrētus iemeslus. Par mācīšanos ārzemēs – jā, esmu domājis, bet finansiālu apsvērumu dēļ esmu aizvirzījies no šīs idejas. Mani interesē produktu izstrāde – ierīču radīšana. Par mērķiem – domāju, ka radīt, atstāt aiz sevis ietekmi uz sabiedrību vai šaurāku loku.”
RVVĢ 12.c klases skolēns Kristiāns Fukss: ”Man pašlaik ir vairāki varianti, kur vēlos mācīties – Kultūras akadēmija, Mākslas akadēmija vai Latvijas Universitāte. Plānoju studēt kultūras/ mākslas vēsturi un žurnālistiku Latvijas Universitātē. Sākumā gribēju studēt Dānijā, taču nokavēju pieteikšanos uz ārzemēm. Nākotnē vēlos kļūt par žurnālistu, bet redzēs, par ko kļūšu. ”
RVVĢ 12.b klases skolniece Kristīne Dzene: “Plānoju studēt RSU, jo uzskatu, ka tā ir laba universitāte. Esmu dzirdējusi labas atsauksmes par šo skolu. Izvēlējos studēt fotogrāfiju, jo tas mani interesē jau sen. Izvēlējos mācīties Latvijā, jo man šeit patīk un ir lieliska iespēja šeit mācīties un pēc tam arī strādāt. Mans mērķis pašlaik ir vienkārši labi pabeigt mācības un strādāt darbu, kas man patīk. ”
Siguldas Valsts Ģimnāzijas (SVĢ) 12. c klases skolniece Aivita Garanča: “Domāju, ka visticamākais variants ir LU, jo tā piedāvā man interesējošas studiju programmas. Tā piedāvā arī budžeta vietas, kā arī ir starptautiski atzīta universitāte, kas piedāvā arī apmaiņas programmas. Visticamāk, mācīšos ekonomikas fakultātē, taču mani interesē arī humanitāro un sociālo zinātņu fakultātes. Sapratu, ka arī Latvijā piedāvā kvalitatīvu izglītību un bakalauru noteikti pabeigšu Latvijā, bet par maģistru gan vēl nezinu. Visticamāk, ja būs vēlme mācīties maģistru, nemācīšos Latvijā. Pagaidām konkrēts mērķis ir iestāties universitātē, atrast to, kas mani aizrauj. Es nebaidos mainīt virzienu, ja man tomēr nepatiks, jo labāk atrast to, kas patīk, nevis izmācīties ko sev pilnīgi nevajadzīgu. Cerams aizbraukt kādā apmaiņas programmā vai brīvprātīgajā darbā. Vienīgais, ko es zinu, ir tas, ka centīšos būt tik veiksmīga un darbīga, cik vien spēšu.”
SVĢ 12. a klases skolnieks Linards Krastiņš: ”Plānoju studēt RTU. Man ir interese par automašīnām un gribētu ar to saistīt savu nākotni. Tāpēc studēšu mašīnzinības. Izvēlējos studēt Latvijā, jo tā ir vienkāršāk un tuvāk mājām. Zinu, ka ārzemēs augstskolās ir labāka izglītība un apstākļi studijām tieši manā jomā, taču pats neesmu īsti ieinteresēts doties uz ārzemēm. Neesmu īsti pētījis plašāk par iespējāms ārzemēs.” Linards cer nākotnē restaurēt automašīnas, tas būtu labākais variants, bet pašlaik tas šķietot nereāls.
RVVĢ 12. a klases skolniece, kura nevēlējās atklāt savu vārdu: “Domāju studēt RSU, jo esmu dzirdējusi labas atsauksmes no paziņām, kas tur studē. Studēšu medicīnu, jo tā mani interesē un vēlos ar to saistīt savu nākotni. Pagaidām domāju tikai par studijām RSU, taču apsveru iespēju par studijām Vācijā, jo tur varētu būt labākas darba iespējas.”
SVĢ 12.b klases skolniece Ieva Iraida: “Doma ir studēt Policijas koledžā. Pirmo gadu izmācīšos pamatkursu. Tālāk pēc pirmā kursa sadalās četros novirzienos. Mani ieinteresēja tieši kriminālais novirziens un kārtības sarga novirziens. Tas laikam ir kaut kas līdzīgs pašvaldības policijai. Izvēle par labu Policijas koledžai bija negaidīta. Aizbraucu uz pasākumu Ķīpsalā “Skola 2018”. Šīs skolas tur nebija, bet bija Nacionālā Aizsardzības akadēmija. Runāju ar mammu un ieinteresēja. Otrs variants bija studēt sabiedriskās attiecības RSU vai Turībā. Mērķis droši vien ir iegūt labu izglītību, lai varu strādāt šajā profesijā un pelnīt labu algu.”
SPV 12.a klases skolniece Lana Lazareva: “Es izvēlējos studēt Banku augstskolā inovācijas un produktu attīstību. Skolai ir labas atsauksmes, kā arī māsa pabeidza šo skolu. Programma, kuru izvēlējos varētu būt interesanta, radoša. Labprāt nākotnē realizētu savas idejas. Uzskatu, ka esmu ambicioza, nebaidos riskēt un mēģināt jaunas lietas. Gribētu aizbraukt uz Dāniju un, ja man tur patiks, tad pēc studijām tur arī palikt. Vēlos atvērt savu uzņēmumu. Bet pirms tam pastrādāt, kādā lielā uzņēmumā, lai redzētu kā viss darbojās no iekšas. Vēlos būt profesionāle savā jomā.”
Tukuma Raiņa ģimnāzijas 12.b klases skolniece Līga Lielmane: “Domāju studēt RSU, jo, manuprāt, tur man vēlamā profesija ir apgūstama kvalitatīvāk. Latvijā cilvēki RSU uzskata par “ārstu skolu”, lai gan medicīnu var apgūt arī citur. Tomēr tā ir prestiža augstskola, un mans mērķis ir mācīties tieši tur. Tikt budžeta vietā man ir ļoti svarīgi, jo mācības neilgst kā pārsvarā visās augstskolās – 4, 5 gadus, bet gan manā gadījumā vairāk kā 10 gadus, tāpēc maksāt tik ilgu laiku būtu grūti, un gada maksa ir pietiekami augsta, lai jau no sākuma tēmētu uz budžeta vietu.”
Tukuma Raiņa ģimnāzijas 12.a klases skolnieks Martins Kabaks: “Es uzskatu, ka ir absurdi 18 gados likt izvēlēties to, ko darīt visu atlikušo dzīvi. Tāpēc vēlos ceļot, iepazīt sevi un citas kultūras, iepazīt, kā cilvēki dzīvo citur, jo pa lielam nekas nav redzēts un piedzīvots, tikai Latvija… Latvija uz pasaules fona ir kā mazpilsēta. Par studēšanu. Tā kā es nevēlos strādāt kādā iestādē no plkst.8 līdz 17, neredzot nedz sava darba augļus, nedz cilvēku emocijas un tad mūža galā attapties, ka pa īstam neesi dzīvojis, viena no profesijām, ko es biju apsvēris, ir aktieris. Darbs, kas nav monotons un kurā tu redzi cilvēku emocijas. “